NOx, svovl og klimagasser fra skibsfarten skal nedbringes - DMT på luftvisionens konference om maritime emissioner

Vi skal fremme måling, dokumentation og kontrol via klog regulering og hjælpe politikerne på Christiansborg til at fastholde momentum for den grønne omstilling i det maritime erhverv både nationalt, regionalt og internationalt. Dette arbejde løftes bedst i fællesskab mellem det maritime erhverv, teknologileverandører, brancheforeninger og NGO samt politikere og myndigheder.

Det var et af budskaberne fra formand for Dansk Miljøteknologi, Kirsten Brosbøl, på Luftvisionens konference om maritime emissioner som blev afholdt onsdag den 11. maj på Christiansborg, hvor Mona Juul (K) var vært.

Bestyrelsesmedlem i Dansk Miljøteknologi og COO & CMO i Explicit, Bettina Knudsen, fortalte om helt konkrete målinger, som afslører at effekten af Tier II desværre ikke går den rigtige vej. På konferencen var der endvidere bred opmærksomhed på, at vi ikke må glemme de emissioner fra skibsfarten, som ikke er direkte klimarelateret, idet et ensidigt fokus på nedbringning af CO2(e) f.eks. kan medføre forhøjet udledning af NOx.

STOR TAK til vært Mona Juul (K), TAK til alle oplægsholdere for spændende indlæg og til alle i parter i Luftvisionen for godt samarbejde.

Programmet for konferencen kan læses her og præsentationer fra dagen kan hentes herunder:

EU’s SCIPPER projekt omkring huller i hhv. lovgivning og i håndhævelse v. Erik Fridell

Hvad viser de nyeste real sailing data? v. Bettina Knudsen, Explicit

Perspektiver på den maritime grønne omstilling v. vicedirektør i Søfartsstyrelsen Rikke Wetter Olufsen

Fremtidens motor v. Dorthe Jacobsen, Man Energy Solutions

Driftserfaringer med Tier III motorer v. Jacob Wesenberg-Lund, Wärtsilä Danmark A/S

Hvordan vi får de mange tekniske løsninger i spil? v. Kåre Press, Rådet for Grøn Omstilling